"Många hushåll tror både att elpriset är mycket högre än vad det i realiteten är och att kostnaden för att till exempel använda en köksapparat är högre än vad den är. "

Att elen ofta är billigare än vi tror kan ha motsatt effekt på önskemålet om mer flexibla kunder. Det kan innebära att konsumenterna använder mer el när de är hemma och på så sätt förstärker effekttopparna som inträffar när man kommer hem och ska tvätta, laga mat, diska m.m. En högre inkomst innebär ofta att man är mer benägen att använda el när man är hemma. - När vår inkomst stiger tenderar vi att använda mer el under den tid då vi redan konsumerar, framför allt morgnar och kvällar, berättar Runar Brännlund i Second Opinion 19 augusti 2015.
Något som sätter käpparna i hjulen för framtida planer på konsumenternas flexibilitet som ett sätt att klara av en intermittent el som kommer från källor som exempelvis vind där man är beroende av att det blåser.

En annan käpp är konsumenterna som använder mycket el, de har nämligen en tendens att binda sina avtal för att minska risken för otrevliga överraskningar. - Det handlar om deras riskaversion berättar Runar Brännlund, kunderna vill skapa förutsägbarhet och minska risken för att få en överraskning när elräkningen kommer.

Läs hela artikeln: "Forskning om kundflexibilitet: Storanvändaren vill ha fast pris" på Second Opinion, publicerad 19 augusti 2015.

Artikeln bygger på den andra delen av Ei rapporten "An electricity market in transition – demand flexibility and preference heterogeneity" (endast på engelska).

Läs även första delen "En elmarknad i förändring – Är kundernas flexibilitet till salu eller ens verklig?"