CERE-forskare visar hur elbilar förändrar hushållens elanvändning – och varför smartare styrmedel behövs för att skydda elnätet.
När Sverige går mot en framtid med netto noll-utsläpp visar en ny studie från Umeå universitet att elbilar (EV) redan förändrar hushållens elanvändning på sätt som kan utmana landets elsystem. Evelina Jansson, forskare vid CERE, har analyserat data från nästan 5 000 hushåll och funnit att införandet av en elbil ökar elanvändningen med 10–20 procent, där den mesta laddningen sker under kvällstid.
”Tidpunkten för efterfrågan är det verkliga problemet, inte bara den totala ökningen,” förklarar Jansson. ”Hushåll tenderar att ladda sina bilar efter jobbet, mellan kl. 16 och 20 – precis när elnätet redan är som mest belastat.”
Studien skiljer mellan batterielektriska fordon (BEV) och laddhybrider (PHEV). BEV-hushåll konsumerade i genomsnitt 0,27 kWh mer per timme efter införandet, medan PHEV-hushåll ökade med 0,14 kWh. Det motsvarar en ökning av elanvändningen med 20 procent för BEV och 10 procent för PHEV.
Janssons eventstudieanalys visar också att hushållens totala elanvändning gradvis minskar efter man införskaffat en elbil – möjligen på grund av beteendeanpassningar eller minskad laddning av PHEV – förblir toppefterfrågan hög. ”Även när hushållen sparar på andra områden, ligger maxbelastningen på kvällen kvar. Det är en tydlig signal till nätoperatörerna,” konstaterar hon.
Resultaten har viktiga policyimplikationer. Utan incitament för att flytta laddning till lågtrafiktimmar kommer Sveriges distributionsnät utsättas för stor press. Potentiella lösningar som kan bidra till att balansera efterfrågan är tidsdifferentierade tariffer, högtrafikpriser eller rabatter för nattladdning.
Studien lyfter också fram solpanelernas roll: hushåll med solcellsinstallationer kompenserar delvis för den ökade elbilslasten, även om produktionen toppar dagtid medan laddningen sker på natten. ”Om vi kan lagra solenergi från dagen för användning på kvällen, kan elbilarnas påverkan på nätet minska avsevärt,” föreslår Jansson.
Genom att ge oss viktig evidens kring hushållsladdningen av elbilar i Sverige – och i ett nordiskt klimat med extrema säsongsvariationer – ger forskningen viktiga insikter för beslutsfattare, elbolag och hushåll.
”Elbilar är här för att stanna, men hur vi hanterar deras integration i elnätet avgör om de blir en utmaning eller en möjlighet,” säger Jansson.
Hela studien hittar du här.


